الدنيا مزرعة الآخرة دنیا آخرت کی کھیتی ہے۔

 💎 غیر معتبر روایات سلسلہ نمبر 32 💎 


روایت:

        الدنيا مزرعة الآخرة


   دنیا آخرت کی کھیتی ہے۔

 ✍️ حکم:    یہ روایت ان الفاظ سے مرفوعا( آپ ﷺ کا قول) ثابت نہیں ہے۔

اس لئے آپ ﷺ کے انتساب سے اسے بیان کرنا درست نہیں ہے۔


        البتہ اس کا معنی درست ہے۔


🔹 روایت کا مصدر  🔹


     امام غزالی نے مذکورہ روایت کو ”إحياء علوم الدين" میں بلاسند نقل کیا ہے۔


   🔸روایت پر کلام🔸


🔹 علامہ صغانی کا کلام


     موصوف نے اسے موضوعات میں شمار کیا ہے کے۔


🔹حافظ عراقی کا کلام


    " لم أجده بهذا اللفظ مرفوعا، وروى العقيلي في الضعفاء وأبو بكر ابن لال في مكارم الأخلاق من حديث طارق بن أشيم: نعمت الدار الدنيا لمن تزود منها لآخرته ..... [ الحديث كذا في الأصل ]

وإسناده ضعيف"


    مجھے یہ روایت ان الفاظ سے مرفوعا ( آپ ﷺ کا قول ) نہیں ملی، البتہ

عقیلی نے ”ضعفاء“ میں اور حافظ ابن لال نے ”مکارم الاخلاق“ میں طارق بن اشیم [ اشجعی صحابی ] کی یہ حدیث نقل کی ہے: ”آخرت کا توشہ حاصل

کرنے والے کے لئے، دنیا بہترین ٹھکانہ ہے۔“ (حافظ عراقی فرماتے

ہیں) اس روایت کی سند ضعیف ہے۔


▪️حافظ سخاوی کا کلام


     " حدیث: الدنيا مزرعة الآخرة، لم أقف عليه مع إيراد الغزالي له في الإحياء، وفي الفردوس بلا سند عن ابن عمر مرفوعا: الدنيا قنطرة الآخرة فاعتبروها، ولا تَعْمُرُوها. وفي الضعفاء للعقيلي ومكارم الأخلاق لابن لال من حديث طارق بن أشيم رفعه: نعمت الدار الدنيا لمن تزود منها لآخرته، الحديث. وهو عند الحاكم في مستدرکه وصححه، لكن تعقبه الذهبي بأنه منكر، قال: و عبد الجبار يعني راويه لا يعرف“


    حدیث: ”دنیا آخرت کی کھیتی ہے، میں اس روایت سے واقف نہیں ہوں،

جبکہ امام غزالی نے اسے ”إحياء“ میں لکھا ہے، اور ”مسند فردوس میں بلا سند حضرت عبد الله بن عمر سے مرفوعاً مروی ہے: دنیا آخرت کا پل ہے اسے عبور کرو، آباد مت کرو۔ عقیلی نے "ضعفاء“ میں اور ابن لال نے "مکارم الاخلاق“ میں طارق بن اشیم [ اشجعی صحابي ] کی یہ حدیث نقل کی ہے:” آخرت کا توشہ حاصل کرنے والے کے لئے دنیا بہترین ٹھکانہ ہے الحدیث۔ یہی روایت حاکم نے مستدرک میں تخریج کی ہے اور اسے صحیح کہا ہے، لیکن ذہبی نے اسے منکر کہا ہے، اور کہا ہے کہ سند میں موجود راوی عبدالجبار غیر معروف ہے ۔


▪️دو اہم فوائد


      حافظ ذہبی کے کلام میں ”منکر“ کا بظاہر یہ معنی ہے کہ اس روایت کو مرفوعا بیان کرنا محفوظ نہیں ہے۔ کیونکہ حافظ ذہبی نے ”میزان الاعتدال “ میں سند میں موجود راوی عبد الجبار بن وہب کے بارے میں لکھا ہے: ”معلوم نہیں کہ یہ شخص کون ہے ، اس کے بعد عبد الجبار بن وہب کے بارے میں حافظ عقیلی کا کلام لکھا کہ ”عبد الجبار بن وہب کی روایات محفوظ نہیں ہیں۔ اور ذیل میں یہ روایت نقل کر کے حافظ عقیلی کے حوالے سے لکھتے ہیں: ”یہ ️مضمون حضرت علی سے منقول ہے. 


     " حدثنا يحيى بن أيوب المقابري، قال: حدثنا عبد الجبار بن وهب، قال: حدثنا سعد بن طارق، عن أبيه قال : قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : نعمة الدار الدنيا لمن تزود فيها لآخرته ما يرضى به ربه، وبئست الدار الدنيا لمن صرعته عن آخرته وقصرت به عن رضا ربه، فإذا قال العبد: قبح الله الدنيا، قالت الدنيا: أقبح الله أعصانا للرب. هذا يروى عن علي من قوله. كتاب الضعفاء: ۸۹/۳ ، رقم: 1060، ت: عبد المعطي أمين قلعجي ، دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة : ۱٤۰۸ هـ.


   ▪️ ’'میزان الاعتدال ‘‘ کی عبارت ملاحظہ ہو: 


    " عبد الجبار بن وهب شيخ ليحيى بن أيوب المقابري. لا يدري من هو، قال العقيلي: حديثه غير محفوظ، حدثنا أحمد بن يحيى الحلواني، حدثنا يحيى بن أيوب، حدثنا عبد الجبار بن وهب، حدثنا سعد بن طارق، عن أبيه مرفوعا: نعمت الدنيا لمن تزود فيها لآخرته ما يرضى به ربه، وبئست الدار لمن صرعته عن آخرته و قصرت به عن رضا ربه، فإذا قال العبد: قبح الله الدنيا، قالت الدنيا: قبح الله أعصانا للرب. قال العقيلي: هذا يروى من قول علي“. میزان الاعتدال: ۵۳۵/۲ ، رقم: ٤٧٤٩، ت: علي محمد البجاوي، دار المعرفة - بيروت.


    ◾ حضرت علی المرتضی کی مکمل روایت تاریخ بغداد میں اس طرح ہے:


    حَدثنِي الحسن بن أبي طالب، قال: حَدثنَا يُوسف بن عُمَرَ القواس، قال: قُرئ عَلَى أحَمد بن إسحاق بن بهلول، وأنا أسمع، قيل له حَدثكُمْ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللهِ البصري، بمَکه، قَالَ: حَدثنَا الْحَسَن بْن أبان أبو مُحمد الْبَغدادِي، قَالَ: حَدثنَا بَشِيرُ بُنْ زادَانَ، قَالَ: حدثنَا جَعَفَر بْن مُحَمَّدٍ، عن أبيه، عَنْ آبَائهِ، قَال: كَان علي بن أبي طالب في مسجد الكُوفَة فَسَمِعَ رَجُلا يَشتُمُ الدُنيا ويُفحش في شتمِهَا، قَالَ لَهُ عَلِي: اجلس فَجَلَس، فَقَالَ لَهُ: مَا لي أسمَعك تشتم الدنيا وتُفحش في شتمها؟ أولَيس هو الليل والنّهار، والشمس والقَمَر، سامِعِينَ مُطيعين، فَأَنشأ عَلىّ يَقُول: إن الدنيا لمنزل صدق لِمَن صدقها، ودار لِمَنْ فَهم عَنها، وَعَاقِبَة لِمَنْ تَزود مِنْهَا، مَنزل أحباء اللهِ وَمَهبط وحيه، ومُصلّی ملائکتِهِ، وَمَتجَر أوليائه، اكتسبوا الجنّة وربحوا فيها المَغفِرَة، فَذمهَا أقوام غداة النَّدامَة، وَحَمِدها آخرون، ذَكرَتهُمْ فَذَكَرُوا وَحَدثتهُمْ فصدقوا، فَمَنْ ذَا يَذمهَا وَقد آذنَت بَيْنها، وَنادت بانقطاعها؟ راحت بفجيعة، وأسکرت بعاقبة تخويف

وَ تَرهيب، يَايهَا الذام الدّنْيَا، المُقبل بتغريرها مَتَی استدنت إليك، أم مَتَى عَرتك. أبمَضاجع آبائك مِنَ الثرَى؟ أو بمَنازل أمهَاتِك مِنَ البلى، أم ببواکر الصريخ من إخوانك، أم بطوارق النعي من أحبابك؟ هل رأیت إلا ناعيًا منعِيًا، أو رأیت إلا وارثا مَوْرُوثا، كَمْ عَلَلت بيديك؟ أم كم مرضت بکفیك؟ تبتغي لَهُ الشفاء وَتَستَوصف الأطباء، لم تَنفعهُ بشَفَاعَتِك، وَلَمْ تنجح له بطلبتك. بل مثلَت لك به الدنْيَا نَفسك، وبمَضجَعه مَضجَعَک غدَاةً لا يُغني عنك بکاؤك، ولا يَنْفَعُك أحبّاؤك، فَهَيْهَات، أي مواعظ الدنيا لو نصت لها؟ وأي دار کو مفهمت عَنْهَا، وأي عَاقِبة لِمَنْ تَزود مِنها! انصرف إذا شئت"  تاریخ بغداد:ت: ترجمة:الحَسَن بن أبان أبو مُحَمّد البغدادي، ۲۳۵/۸ ، الدكتور بشار عواد معروف، دار الغرب الإسلامي -بیروت، الطبعة الأولى: ١٤۲۲هـ.


      حاصل یہ رہا کہ حافظ عقیلی اور حافظ ذہبی کے نزدیک یہ روایت ( آخرت کا توشہ حاصل کرنے والے کے لئے ، دنیا بہترین ٹھکانہ ہے۔ آپ ﷺ کے ارشاد کی حیثیت سے محفوظ نہیں ہے، بلکہ یہ حضرت علی کا قول ہے۔


    ② حافظ سخاوی نے روایت ابن عمر کے بارے میں لکھا ہے : کہ یہ "مسند فردوس" میں بلاسند مرفوعاً ( آپ ﷺکا قول ) موجود ہے، بنده کو بھی اس کی سند نہیں مل سکی، بلکہ اس قول کو (یعنی: دنیا آخرت کا پل ہے، اسے عبور کرو، آباد مت کرو) حافظ ابو نعیم نے ”حلية الأولياء" میں یحی بن معاذ رازی ( المتوفی:٢۵۸ھ) کے اقوال میں ذکر کیا ہے، نیز حافظ ابن عساکر نے تاریخ دمشق میں اسے حضرت عیسی علیہ السلام کے اقوال میں لکھا ہے، واللہ اعلم۔


💎  اہم نوٹ :   عنوان دو اہم فوائد کے تحت مذکور دونوں روایتیں فی الحال اس مقام پر ہمارا موضوع نہیں ہے، اس لئے اجمالی طرز اختیار کیا ہے۔


🔹 علامہ تاج الدین کا قول


     موصوف نے اس روایت کو ان احادیث میں شمار کیا ہے جن کی ان کو سند نہیں ملی ۔


🔹ملا علی قاری، علامہ احمد بن عبد الکریم، علامہ قاؤقجی، علامہ محمد بن محمد درویش الحوتکا کلام


    ان حضرات محدثین کرام نے حافظ سخاوی کے کلام پر اکتفاء کیا-


       🔻🔻  روایت کا حکم   🔻🔻


    ان تمام محدثین کرام کی تصریح کے مطابق یہ روایت ان الفاظ سے مرفوعا ( آپ ﷺ کا قول) ثابت نہیں ہے، اس لئے آپ ﷺ کے انتساب سے اسے بیان کرنا درست نہیں ہے۔


📚 حوالہ جات

[1]  إحياء علوم الدين:۴ /۱۹،بيان أقسام الذنوب بالإضافة إلى صفات العبد، دار االمعرفة – بيروت.


[2]  موضوعات الصغاني: ۶۴، رقم:۱۰۶، دار المأمون للتراث ـ بيروت.


[3] المغني عن حمل الأسفار: ۱/ ۹۹۲،،رقم:۳۶۰۹، ت: أبو محمد أشرف بن عبد المقصود، مكتبة دار طبرية ـ الرياض، الطبعة الأولى: ۱۴۱۵هـ .


[4]  المقاصد الحسنة: رقم: ۴۹۷، ت: محمد عثمان الخشت، دار الكتاب العربي – بيروت، الطبعة الأولى: ۱۴۰۵ هـ..


[8]  حلیة الأولياء:۱۰/ ۵۳، دارالکتب العلمية – بیروت،الطبعة الأولى: ۱۴۰۹ هـ..


[9]  تاریخ دِمشق: ۴۷/ ۴۳۰،ت: عمربن غرامة، دارالفکر ـ بیروت، ط: ۱۴۱۵هـ.


[10]  طبقات الشافعية الكبرى: ۶/ ۳۵۶، ت: محمود محمد الطناحي وعبد الفتاح محمد الحلو، دارإحیاء الکتب العربیة – القاهرة، الطبعة الثانية: ۱۴۱۳هـ..


[11]  المصنوع:۱ /۱۰۱، رقم: ۱۳۵، ت:  شیخ أبو غدة، مکتب المطبوعات الإسلامیة ـ حلب .


[12]  الجد الحثيث في بيان ليس بحديث: رقم: ۱۶۹، ت: فواز أحمد زمرلي، دار ابن حزم ـ بيروت.


[13] اللؤلؤ المرصوع: ص: ۱ /۸۲، رقم:۲۰۴، ت: فواز أحمد زمرلي،دار البشائر الإسلامية – بيروت، الطبعة الأولى: ۱۴۱۵ هـ .


[14]  أسنى المطالب:رقم: ۶۸۰، دار الكتب العلمية– بيروت، ط: ۱۴۱۸ هـ .


❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊ 


🔘غیر معتبر روایات کا فنی جائزہ🔘

Comments